Pierwsze wrażenie, gdy zobaczyłem tę grę, było rewelacyjne. Dla każdego miłośnika gier planszowych oprawa stanowi priorytetowy element. Dwa Spitfire’y i ORP Błyskawica robią oszałamiające wrażenie. Autorzy (Adam Kwapiński i Michał Sieńko) wykazali się ogromną kreatywnością oraz profesjonalnym podejściem do tematu drugiej wojny światowej. Wszystkie wydarzenia oraz postacie występujące w grze są autentyczne. Warto również zwrócić uwagę na tylną część pudełka, na której znajdziemy cytat gen. Władysława Sikorskiego świetnie oddający klimat wojny: „ My Polacy rozumiemy wojnę nie jak symbol, lecz jako prawdziwą walkę”.
Co znajduje się w środku?
Po otwarciu pudełka pierwsze co zobaczymy to instrukcja. Tutaj twórcy w bardzo zwięzły sposób tłumaczą nam zasady gry w dwóch językach – polskim i angielskim. Sądzę, że nawet osoba, która wcześniej nie miała styczności z grami planszowymi, powinna szybko zrozumieć mechanikę tej gry.
Do dyspozycji mamy dwie talie kart, olbrzymią planszę, kostkę, wypraski, białe i czarne znaczniki. Na planszy mamy zaznaczonych pięć regionów: Polskę, Warszawę, Europę Płn, Atlantyk, Europę Zachodnią oraz Afrykę Płn i Włochy. Wszystkie regiony mają charakterystyczny kolor, dzięki czemu gracz nie ma problemów z orientacją. W prawym dolnym rogu twórcy umieścili tor upływu czasu od września 1939 do maja 1945 roku. Rola planszy w rozgrywce jest znikoma, ponieważ wszystkie karty umieszczamy obok niej. Przydaje się nam jedynie do zaznaczenia wartości na torze dominacji państw Osi oraz kontrolowania upływu czasu.
Zasady
Reguły gry są proste. Każda rudna dzieli się na dwie fazy: Rozkazów i Zakończenia. Do dyspozycji mamy 6 rozkazów: Ruch, szkolenie, dywersja, rekrutacja, koncentracja sił i manewry.
Ruch – Umożliwia przesunięcie żołnierza do wybranego przez nas regionu. Wszyscy pozostali gracze mogą jedynie przenieść dowolnego bohatera już tylko do lokacji znajdującej się obok.
Szkolenie – Po wybraniu tego rozkazu możemy podnieść o jeden punkt dowolną cechę żołnierza: siłę lub konspirację.
Rekrutacja – Daje nam możliwość wyboru dwóch żołnierzy i umieszczenia ich na dowolnie wybranym przez nas polu. Osoba wybierająca tę kartę ma przywilej wylosowania trzech kart i odrzucenia jednej.
Dywersja – Gracz może wykonać dywersję w wybranym regionie. Aby akcja dywersji zakończyła się z powodzeniem, suma cech konspiracji żołnierzy danego regionu, musi być wyższa niż wartość na strzałce znajdującej się po lewej stronie pola.
Koncentracja sił – Wybierając ten rozkaz mamy możliwość wyboru jednego spośród trzech dostępnych bonusów: Przełożenie żetonów koncentracji sił, Ruch, Sanitariuszka.
Ważnym elementem jest fakt, iż rozkazy dzielą się na akcje podstawowe i specjalne. Z tych podstawowych może skorzystać każdy gracz lub zrezygnować z ich wykonania. Natomiast specjalne może wykorzystać jedynie gracz, który wybrał dany rozkaz. Jeżeli karta została wybrana, to obracamy ją na drugą stronę i nie możemy ponownie jej użyć. Wyjątek stanowią Manewry – jeśli zostaną wybrane przez gracza, to wszystkie obrócone rozkazy wracają do gry i automatycznie przechodzimy do drugiej fazy, czyli Zakończenia.
Faza zakończenia musi zostać wykonana w następującej kolejności: Leczenie, działania państw Osi, przesunięcie znacznika upływu czasu, rozstrzygnięcie misji, straty – kończące fazę Zakończenia. Gra uznana jest za skończoną, gdy żaden z graczy nie ma już karty misji. Następuje podliczenie punktów za udane misje oraz dodanie do nich punktów zwycięstwa, które gracz zdobył podczas całej gry. Trzeba również pamiętać o odjęciu pod koniec 5 pkt za każdą nieudaną misję.
Podsumowanie
,,First To Fight” to gra, którą każdy pasjonat gier planszowych powinien mieć w swojej kolekcji. Nawet jeżeli ktoś nie specjalnie przepada za grami planszowymi, to i tak wypada zapoznać się z tym tytułem ze względu na sam mechanizm, który jest bardzo ciekawy i nie sprawia żadnych trudności graczom. Niestety w trybie dwuosobowym ”First To Fight” traci troszkę na dynamice i może wydawać się mniej interesująca, ale to nie znaczy, że nie można miło spędzić przy niej czasu z kimś bliskim. Na pewno jest świetnym przykładem na to, że historia nie musi być wcale nudna. Przedstawia obszernie najważniejsze wydarzenia podczas drugiej wojny światowej i stanowi dobry element edukacyjny.
Ocena redakcji: 8/10
Tytuł: First To Fight
Autorzy: Adam Kwapiński, Michał Sieńko
Wydawca: Fabryka Gier Historycznych, Fundacja Niepodległości
Rok wydania: 2014